Bieżące informacje

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA NA PRZEJAZDACH KOLEJOWYCH

Data publikacji 26.09.2023

Mając na uwadze bezpieczeństwo w ruchu drogowym w obszarze przejazdów kolejowych średzcy policjanci apelują o ostrożność i zdrowy rozsądek, zwłaszcza na niestrzeżonych przejazdach kolejowych.

Średzcy policjanci przypominają, że nieostrożny wjazd na przejazd kolejowo-drogowy może zakończyć się wypadkiem, często nawet ze skutkiem śmiertelnym. Dlatego tak ważne jest, aby każdy kierujący przy przejeżdżaniu przez torowisko zachował szczególną ostrożność, a przy dojeżdżaniu do przejazdu kolejowego bez zapór zastosował się do znaku „STOP”.

Pamiętajmy, aby zbliżając się do miejsca, w którym tory kolejowe przecinają się z drogą, zachować szczególną ostrożność.

Jeżeli przed przejazdem kolejowym widnieje znak pionowy STOP (B-20), należy bezwzględnie zatrzymać pojazd, a następnie upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg. Gdy nie stwierdzimy jego obecności, można przejechać przez przejazd.

Zachowanie kierującego przed i na przejeździe kolejowym reguluje art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

Przypominamy także, że przejazdy i przejścia kolejowe dzielimy na następujące kategorie:

  •  kategoria A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych,
  •  kategoria B- przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami,
  •  kategoria C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei,
  •  kategoria D- przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej,
  •  kategoria E- przejścia użytku publicznego,
  •  kategoria F- przejazdy i przejścia użytku niepublicznego.

Więcej informacji znajduje się na stronie BEZPIECZNY PRZEJAZD

KPP Środa Śląska
sierż. Katarzyna Bisztyk-Radoń
tel. 693-726-093

Powrót na górę strony