Bieżące informacje

SENIORZE BĄDŹ CZUJNY - NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

Data publikacji 28.10.2023

Przypominamy o oszustwach dokonywanych metodą na wnuczka, na pracownika banku lub na policjanta. W dalszym ciągu przestępcy wykorzystują bezradność, podeszły wiek, łatwowierność i stan zdrowia osób starszych. Apelujemy, aby nie ufać oszustom i nie przekazywać żadnych pieniędzy, numerów kont i haseł dostępowych osobom podających się za policjantów, czy pracowników administracji państwowej.

Ofiarami przestępców działających metodą „na wnuczka” czy „na policjanta" padają głównie osoby starsze, schorowane czy też mieszkające samotnie. Sprawcy podszywają się pod członka rodziny bądź policjanta i wyłudzają pieniądze, które często stanowią oszczędności całego życia. Pomimo tego, że świadomość seniorów znacznie wzrosła, to nie zniechęciło to oszustów i robią wszystko co w ich mocy, żeby swoje działania przestępcze jak najbardziej uwiarygodnić.

Sprawcy coraz częściej wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze metodą „na policjanta”. Oszuści w trakcie rozmowy umiejętnie manipulują rozmówcą tak, by uzyskać o nim jak najwięcej informacji. W trakcie prowadzenia rozmowy telefonicznej sprawcy oszustw wywierają na ofiarach również presję czasu. Nie pozwalają im zastanowić się, czy sprawdzić informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Wskazują, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna i może paść łupem oszustów. Takie zachowanie natychmiast powinno obudzić czujność seniora, który po zakończonej rozmowie i odłożeniu słuchawki telefonu powinien skontaktować się z najbliższą jednostką policji i poinformować o takim zdarzeniu. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają z oszczędnościami ofiary.

Oszuści podszywający się pod pracownika banku proszą o zainstalowanie na swoim telefonie czy komputerze aplikacji, która rzekomo ma uchronić przed kradzieżą środków finansowych zgromadzonych na koncie. Pokrzywdzone osoby w obawie przed utratą gotówki przekazują numery kont, kart bankomatowych i hasła dostępu. Po zainstalowaniu aplikacji i otrzymaniu szczegółowych danych, oszust wykonuje transakcje, po których na koniec nie ma żadnych pieniędzy.

Pamiętajmy, że pracownicy banku nie wymagają od klientów instalowania jakichkolwiek aplikacji i nie żądają podania danych i haseł dostępowych!

Apelujemy zarówno do seniorów jak i ludzi młodych, aby nie przekazywali żadnych środków pieniężnych, numerów kart oraz haseł dostępowych nieznanym osobom i informowali Policję o każdej takiej próbie po to, by zapobiec utracie swoich oszczędności.

Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Policjanci NIGDY nie proszą o przekazywanie żadnych pieniędzy.

Powrót na górę strony