SENIORZE - NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
Ofiarami przestępców działających metodą „na wnuczka” czy „na policjanta" padają głównie osoby starsze, schorowane czy też mieszkające samotnie. Sprawcy podszywają się pod członka rodziny bądź policjanta i wyłudzają pieniądze, które często stanowią oszczędności całego życia. Pomimo tego, że świadomość seniorów znacznie wzrosła, to nie zniechęciło to oszustów i robią wszystko co w ich mocy, żeby swoje działania przestępcze jak najbardziej uwiarygodnić.
Przypominamy o oszustwach dokonywanych metodą na wnuczka, na pracownika banku lub na policjanta. W dalszym ciągu przestępcy wykorzystują bezradność, podeszły wiek, łatwowierność i stan zdrowia osób starszych. Apelujemy, aby nie ufać oszustom i nie przekazywać żadnych pieniędzy, numerów kont i haseł dostępowych osobom podających się za policjantów, czy pracowników administracji państwowej.
Sprawcy coraz częściej wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze metodą „na policjanta”. Oszuści w trakcie rozmowy umiejętnie manipulują rozmówcą tak, by uzyskać o nim jak najwięcej informacji. W trakcie prowadzenia rozmowy telefonicznej sprawcy oszustw wywierają na ofiarach również presję czasu. Nie pozwalają im zastanowić się, czy sprawdzić informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Wskazują, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna i może paść łupem oszustów. Takie zachowanie natychmiast powinno obudzić czujność seniora, który po zakończonej rozmowie i odłożeniu słuchawki telefonu powinien skontaktować się z najbliższą jednostką policji i poinformować o takim zdarzeniu. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają z oszczędnościami ofiary.
Oszuści podszywający się pod pracownika banku proszą o zainstalowanie na swoim telefonie czy komputerze aplikacji, która rzekomo ma uchronić przed kradzieżą środków finansowych zgromadzonych na koncie. Pokrzywdzone osoby w obawie przed utratą gotówki przekazują numery kont, kart bankomatowych i hasła dostępu. Po zainstalowaniu aplikacji i otrzymaniu szczegółowych danych, oszust wykonuje transakcje, po których na konie nie ma żadnych pieniędzy.
Pamiętajmy, że pracownicy banku nie wymagają od klientów instalowania jakichkolwiek aplikacji i nie żądają podania danych i haseł dostępowych!
Apelujemy zarówno do seniorów jak i ludzi młodych, aby nie przekazywali żadnych środków pieniężnych, numerów kart oraz haseł dostępowych nieznanym osobom i informowali Policję o każdej takiej próbie po to, by zapobiec utracie swoich oszczędności.
Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Policjanci NIGDY nie proszą o przekazywanie żadnych pieniędzy.
sierż. Katarzyna Bisztyk-Radoń
KPP Środa Śląska
tel: 693726093