Bieżące informacje

OSZUKIWANI NIE TYLKO SENIORZY - CORAZ CZĘŚCIEJ OFIARAMI OSZUSTW PADAJĄ OSOBY MŁODE

Data publikacji 03.12.2023

Pośpiech, roztargnienie, pęd życia codziennego powodują, że niektórzy zbyt mało uwagi przywiązują do weryfikowania otrzymanych informacji. Coraz częściej „cyberoszuści” na swoje ofiary wybierają osoby młode, korzystające z komunikatorów internetowych, bądź posiadających rachunki bankowe i obsługujących je poprzez aplikacje mobilne czy dostęp internetowy. Średzcy policjanci apelują o OSTROŻNOŚĆ, PRZEZORNOŚĆ i większą uwagę w autoryzowaniu transakcji internetowych.

Średzcy funkcjonariusze przypominają o nadal funkcjonującym sposobie działania oszustów w sieci. Oszuści wykorzystują portale internetowe poprzez które, przesyłają nam fałszywe linki. Gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że zakupił wystawiony przez Ciebie przedmiot i prosi o wejście w link do potwierdzenia płatności – UWAŻAJ!!! To na pewno jest oszustwo. Szczególnie, gdy wiadomość otrzymałeś poza portalem, np. w komunikatorze WhatsApp czy Messenger.

Jak to wygląda?
Po wystawieniu przez nas przedmiotu kontaktuje się z nami „rzekoma osoba kupująca”, która informuje nas o tym, że pieniądze zostały już przesłane i proszą o weryfikację przelewu poprzez kliknięcie i otworzenie strony znajdującej się w linku. Po kliknięciu w przesłany link zostajesz przekierowany na stronę łudząco podobną do strony, na której wystawiałeś przedmiot. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz. Następnie otrzymujesz wiadomość SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza w wyniku czego, autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Teraz oszust posiada już wszystkie niezbędne dane aby móc płacić Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.

Policjanci również ostrzegają przed oszustami, którzy próbują wyłudzić pieniądze. Przestępcy włamują się na konta profili społecznościowych, logują się do nich, a następnie potencjalną ofiarę, która znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę na zakupy. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa!

Oszustwo na tzw. „BLIK-a” polega na tym, że przestępca włamuje się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą, np. że właśnie stoi przy kasie i zapomniał portfela. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu.

Ofiarą tego oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają numeru konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru. Kupujący myśląc, że po dokonaniu w ten sposób płatności, zamawiany towar zostanie do niego szybciej wysłany. Pamiętajmy, że osoba, która otrzyma ten kod, jest całkowicie anonimowa. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o numer konta, dane do przelewu lub wysyłkę za pobraniem i w obecności kuriera sprawdzić paczkę.

Mundurowi ostrzegają – jeśli po wystawieniu przedmiotu na sprzedaż za pomocą portalu internetowego otrzymasz wiadomość, w której osoba przesyła link, bądź szczególnie wyczulony. Może to być kolejna próba oszustwa, szczególnie gdy wiadomość otrzymałeś poza portalem, na którym wystawiałeś przedmiot, np. w komunikatorze WhatsApp czy Messenger.

Podczas zakupów internetowych, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania!

Jeśli jesteś ofiarą oszusta:

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
  • Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
  • Nie czekaj! Poinformuj Policję.

KPP Środa Śląska
sierż. Katarzyna Bisztyk-Radoń
tel. 693-726-093

Powrót na górę strony