Czujni seniorzy nie dali się oszukać
Uwaga Seniorzy! Przestępcy wciąż oszukują. Na terenie powiatu średzkiego miały miejsce kolejne próby oszustw metodą „na policjanta". Na szczęście czujni seniorzy nie dali zwieść się legendom usłyszanym w słuchawce telefonu i dzięki temu nie stracili swoich oszczędności. Najlepszą radą, gdy ktoś usiłuje telefonicznie nakłonić nas do przekazania gotówki, jest rozłączenie się i powiadomienie Policji.
Obecna sytuacja epidemiczna wiąże się z tym, że większość czasu spędzamy w domach. Oszuści mają zatem duże szanse, by zastać seniorów pod telefonem. Warto, aby w tym trudnym okresie, zamiast oszusta, zadzwonił ktoś bliski z rodziny i przestrzegł przed zagrożeniem w postaci oszustw metodą „na wnuczka” lub „na policjanta” oraz pochopnym przekazywaniem gotówki osobom obcym. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Schemat działania oszustów, którzy kolejny już raz próbowali nakłonić średzkich seniorów do przekazania swoich oszczędności metodą „na policjanta”, był bardzo podobny do wcześniejszych zdarzeń. Do osób starszych dzwoniła osoba podająca się za funkcjonariusza policji, twierdząc, że rozpracowuje szajkę oszustów pracujących w bankach lub grupę hakerów włamujących się na konta. Rozmówca próbował przekonać seniora, że jego dowód osobisty został podrobiony, a jego oszczędności są zagrożone. Dlatego należy je natychmiast wypłacić i zabezpieczyć.
Za każdym razem fałszywy funkcjonariusz podczas rozmowy stara się być jak najbardziej wiarygodny. Często podaje fikcyjny numer legitymacji służbowej lub numer gabinetu w komendzie, w której podobno na co dzień służy. Oszuści, aby upewnić swojego rozmówcę, że faktycznie rozmawiają z policjantem, każą wybrać w telefonie numer 112, pod którym można potwierdzić dane rzekomego mundurowego. Jeśli jednak ofiara wybierze podczas rozmowy numer alarmowy, wtedy wcale nie połączy się z policją, tylko nadal będzie kontynuować rozmowę z oszustem, który w tym czasie przekazuje słuchawkę drugiemu przestępcy, podszywającemu się pod oficera dyżurnego.
Policjanci radzą, aby:
- bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania,
- informować policję o każdej próbie oszustwa pod numerem alarmowym 112 lub bezpośrednio na numery służby dyżurnej jakiejkolwiek komendy,
- krytycznie podchodzić do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej,
- konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,
- nie otwierać drzwi osobom nam nieznanym, tym bardziej, jeżeli przebywamy mieszkaniu samotnie,
- nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,
- prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za policjanta – do czego każdy ma obowiązek – ze stopnia, imienia i nazwiska, miejsca pełnienia służby czy też identyfikatora kadrowego. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie skontaktować się z daną instytucją w celu potwierdzenia, czy osoba faktycznie pełni w niej służbę.
Praktycznie każdy z nas ma w swoim otoczeniu jakiegoś seniora. Porozmawiajmy z nim o metodach działania oszustów. Może to być dziadek lub babcia w rodzinie, albo starszy sąsiad, mieszkający w naszej okolicy. Kilka słów przestrogi przed oszustami może pomóc ochronić ich przed utratą oszczędności życia.
Oficer Prasowy KPP w Środzie Śląskiej
asp. szt. Marta Stefanowska
tel. 693-726-093