Bieżące informacje

Uwaga na oszustów! Policjanci apelują nie tylko do seniorów.

Data publikacji 16.09.2021

W ostatnich dniach na terenie naszego województwa doszło do wielu oszustw. Przestępcy nie ustają w wysiłkach ukierunkowanych na wzbogacenie się czyimś kosztem. Tym razem podszywają się pod pracowników instytucji finansowych, a następnie namawiają swoje ofiary do zainstalowania odpowiednich aplikacji na komputerach lub smartfonach. Dzięki tym aplikacjom są w stanie wejść w posiadanie informacji wyświetlanych na ekranach tych urządzeń, w tym danych logowania do banku. Następnie czyszczą konta z oszczędności i znikają.

Nieprzyjemne sytuacje mogą spotkać każdego, bez względu na wiek. Przyjęło się bowiem uważać, że oszuści żerują na starszych osobach, które często nie wiedzą, jak działa Internet i wszelkiego rodzaju aplikacje. Jednak, co podkreślamy po raz kolejny, przestępcy są bardzo dobrze przygotowani i potrafią przekonać do odpowiednich działań nawet osoby znające wszelkie nowinki techniczne.

W ten sposób dwoje wrocławian straciło blisko 200 tysięcy złotych. W pierwszym przypadku z poszkodowanym skontaktował się mężczyzna zachęcając do zainwestowania w rynek kryptowalut i namówił do zainstalowania aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do komputera. Następnie przekonał do zalogowania się na stronę banku. Dzięki temu miał już wszystkie potrzebne dane, aby dokonać kilku przelewów oraz zaciągnąć pożyczki na łączną kwotę ponad 100 tysięcy złotych.

W drugim przypadku poszkodowana kobieta odebrała telefon od rzekomego pracownika banku, który poinformował ją o możliwym włamaniu na jej konto. Poinstruował kobietę, że musi zweryfikować informację i sprawdzić, czy przypadkiem jej komputer lub smartfon nie został zawirusowany. Aby było to możliwe, należy jednak zainstalować na swoim urządzeniu odpowiednią aplikację, co tez uczyniła. W ten sposób przestępcy weszli w posiadanie danych do logowania na jej konta bankowe i dokonali kolejnych przelewów. Niestety, w taki sposób straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Z kolei w Lubinie 26–latka odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik jednego z banków. Oszust poinformował swoją ofiarę, że dzwoni z działu bezpieczeństwa i że jej konto bankowe zostało zablokowane. Mężczyzna oświadczył, że pomoże kobiecie, ale musi ona na swoim telefonie zainstalować specjalny program - aplikację do zdalnego pulpitu. W kolejnym etapie namówił 26–latkę, aby zaciągnęła dwa kredyty w kwocie 20 tysięcy każdy. A następnie mając już dostęp do konta pokrzywdzonej dzięki aplikacji, wypłacił całą sumę, czyli 40 tysięcy złotych

Kolejny raz przestrzegamy przed ufaniem osobom, które kontaktują się z nami telefonicznie lub przez Internet. I to nawet, jeśli na ekranie telefonu wyświetla się informacja, że dzwoni do nas właśnie przedstawiciel banku. Oszuści w prosty sposób mogą podszyć się pod numer banku, a następnie dzięki uzyskanym podczas dalszej rozmowy danym, są jeszcze skuteczniejsi w namówieniu do wykonania przez ofiarę następnych poleceń.

Nie instalujmy też na komputerach, smartfonach czy tabletach nieznanych nam aplikacji. Te, które wykorzystują oszuści, w normalnym użytkowaniu służą np. do udzielania wsparcia technicznego w firmach, jednak w rękach oszustów to sprawne narzędzie do kradzieży danych do logowania lub innych ważnych informacji.

Przypominamy, że przestępcy są naprawdę bardzo dobrze przygotowani do swojej „pracy”. Wykorzystują różne techniki socjotechniczne, aby odpowiednio zmanipulować ofiarę, która nie dość, że nie domyśli się, że właśnie jest okradana, to dodatkowo będzie wdzięczna za udzieloną jej rzekomą pomoc.

Jeśli tylko mamy JAKIEKOLWIEK podejrzenia co do tożsamości kontaktującej się z nami osoby, należy NATYCHMIAST PRZERWAĆ POŁĄCZENIE! Bez względu na to, w jakim wieku jesteśmy i jak dużo wiemy o tego typu oszustwach, nie warto dać się wciągnąć w rozmowę, która w konsekwencji doprowadzi nas do utraty oszczędności życia.

Źródło: KMP we Wrocławiu, KPP w Lubinie

Powrót na górę strony